IT kennis is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. We zijn hier de afgelopen jaren zo enorm in gegroeid, dat we eigenlijk niet meer zonder kunnen. In mijn blog op Vraagadvies.nl geef ik antwoord op verschillende vragen en geef ik hierover een advies. Vandaag is het onderwerp dus IT kennis, waar erg veel over te vertellen is. Wat veel mensen nog niet weten is dat IT kennis al behoorlijk geïmplementeerd is in veel grote bedrijven. Dit proces heeft jaren geduurd, langer dan dat individuen nodig hadden om technologie te gebruiken. Tegenwoordig kunnen de meeste bedrijven niet meer zonder. Waarom moet jij IT kennis hebben?

IT kennis, wat is het nut?

Het implementeren van IT kennis binnen het personeel van bedrijven is nuttig en essentieel, omdat bedrijfsresultaten er simpelweg van groeien. IT kennis houdt niet alleen in dat iemand zich bezig houdt met verschillende IT processen binnen een bedrijf. Het gaat ook vooral om continu blijven leren. De tijd dat iemand nog nodig heeft om bepaalde dingen te leren is dankzij deze filosofie ook veel korter. De efficiëntie is daardoor erg hoog. Wist je dat IT gecertificeerde werknemers gemiddeld 17% productiever zijn dan andere werknemers? Ook is de kans dat iemand vertrekt 7% lager. Dit komt allemaal door het feit dat werknemers zichzelf gemakkelijk kunnen ontwikkelen. De drempel om te leren is veel lager.

Hoe maak ik gebruik van het 3C model?

Veel IT professionals maken bij de overdracht van IT kennis gebruik van het 3C model. Het vormt eigenlijk de basis voor een succesvolle organisatie die de pijlers van nieuwe technologie hoog in het vaandel heeft staan. De 3 C’s staan voor Cultuur, Capability en Commitment. Het hebben van capability zal voor veel mensen het belangrijkste zijn. Toch is dit niet altijd waar, zeker als het om IT kennis gaat. Alleen focussen op dit punt is niet goed, je loopt dan het risico dat een personeelslid zich niet op de juiste manier ontwikkeld. Het bewaken van de cultuur zorgt ervoor dat een werknemer goed begrijpt wat de reden is dat hij moet leren en wat het nut is van de betreffende sessies. Commitment is misschien net zo belangrijk als kwaliteiten. Personeel dat met overtuiging werkt is aantoonbaar efficiënter.

 

Als je dit in gedachte houdt kan elke werkgever een online leerpad opstellen voor het personeel. Niks is onmogelijk en vooral veel is wel mogelijk. Deze kennis heeft iedereen nodig.