Philipp Plein is natuurlijk voor de meeste mensen bekend als een bekend modemerk dat gecreëerd is door de Duitse mode ontwerper Philipp Plein. Echter kennen niet veel mensen de verhalen die achter de ontwerper en het ontstaan van het modemerk zitten. In deze blog licht ik toe hoe Philipp Plein is gekomen tot het lanceren van zijn kledingmerk.

Het begin

Philipp is geboren op 16 februari 1978, wat hem nu 40 jaar oud maakt. Wat veel mensen niet weten is dat Plein oorspronkelijk rechten studeerde voordat hij begon met ontwerpen. Binnen zijn studie is zijn interesse voor de fashion wereld gegroeid waarna hij allereerst begon met het ontwerpen van high end honden bedjes. Deze interesse is waarschijnlijk ontstaan doordat zijn ouders veel reisden waardoor hij geïnteresseerd raakte in buitenlandse culturen, architecturen en kunsten. Na 2 jaar merkte Plein dat hij liever ging ontwerpen dan door te gaan met zijn studie. Zodoende stopte hij met zijn studie en gooide hij zich op het ontwerpen. Zijn mooie creaties voor honden werden opgepikt door diverse interieur stylisten waardoor hij in de eind jaren 90 zijn eigen bedrijf heeft opgericht in München. Hij is dus eigenlijk niet begonnen als kledingontwerper. Philipp Plein had net zo goed een advocaat of rechter kunnen worden of iets anders in de richting van zijn studie rechten.

Na het oprichten van zijn bedrijf is Plein naast zijn interieur design items tassen en accessoires gaan maken van de overgebleven stoffen, veelal was dit zodoende van leer. In de nieuwe eeuw is dit deel van zijn bedrijf alleen maar gaan groeien doordat de tassen enorm populair waren. Zelfs grote merken als Moët & Chandon vroeger hem om het interieur van een van hun locaties te verzorgen. In deze locaties mocht hij ook weer zijn accessoires verkopen, dus dat was dubbel voordeel. Het kledingmerk zoals wij het nu kennen is vervolgens in 2004 gelanceerd. Zijn eerste collectie bestond uit militaire jassen die versierd waren met Swarovski schedeltjes. Twee jaar na deze lancering heeft hij ook zijn accessoire label gecreëerd. Twee jaar daarna werd vervolgens het luxe kleding label gelanceerd. In de afgelopen 10 jaar zijn er vervolgens overal op de wereld winkels geopend, de groei was enorm. Tegenwoordig heeft het merk meer dan 120 winkels. Het kledingmerk staat bekend om zijn wilde en soms minder nette teksten gecombineerd met veel glitters. Zo staan er vaak teksten op als ‘Fuck the Police’ en ‘Rich Ass’.